Rabu, 27 Oktober 2010

KESIHATAN WANITA..(LATIHAN MENGIKUT BENTUK TUBUH WANITA)

Semua mesti dah tahu bahawa bersenam mmg baik utk kesihatan. Yang pasti, bersenam juga boleh membantu kita mendapatkan susuk tubuh yg kita idam2kan  :-)

Sebelum kita buat langkah senaman, apa kataaaaaaaaaaaaaaaa..klu kitaaa fahamkan dulu bentuk tubuh kita...:-O, Ini penting ini ..sbb bentuk tubuh juga dpt mempengaruhi jenis senaman yg baik dan betul tuk kita buat..:-D

1) Bentuk Tubuh Boyish

     Bentuk tubuh agak lurus dan tidak menampakkan lekuk tubuhh yg ketara. Tuk buat lekuk tubuh , kita kena lakukan latihan menguatkan otot perut..Tingkatkn juga latihan bebean tuk bahagian punggung supaya otot di c tu bertambah..:-)



2) Bentuk Tubuh Pir:

    Wanita yg mempunyai bentuk tubuh pir, selalunya memiliki bahjagian atas tubuh yg lebih kecil, tapiiiiii...
ia masih perlu dijaga. Senaman bangkit tubi yg membantu menguatkan bahagian atas tubuh, bagi tubuh habaigan bawah pulak..kena kuatkannya dgn lunge dan leg lifts..(apa benda pulak tuhhh..adehhh..)


3) Bentuk tubuh Jam Pasir:

    Wanita yg mempunyai bentuk tubuh ini dilihat sebgai seksi. Latihan y sesuai untuk megekalkan bentuk tubuh sebegini adalah penguatan dada, paha dan punggung..


4) Bentuk tubuh Epal:

    Biasanya, wanita bertubuh epal ini mempunyai bahagian atas tubuh yg lebih besar. Lakukan latihan penguatan otot perut. Imbangi dgn latihan penguatan paha untuk mendaptkan susuk tubuh yg lebih ramping..:-)

Tiada ulasan: