Selasa, 28 Jun 2011

Ayat ayat Sifya'..(Amek dari fesbuk Sabar Sabariah..):-)


Imam Abu Qasim Qushairi..menceritakan, sorg dari ankku sakit kuat sehingga ia hampir maut. Di waktu itu beliau bermimpi bertemu Rasulullah, dan beliau bercerita perihal tersebut..Lalu Rasulullah bersabda.."Mengapakah kamu tidak ambil berat akan ayat-ayat Syifa'?..Mengapa kamu tidak amal ayat-ayat itu dan mohon ( kpd Allah)di sembuhkan?"

Setelah terjaga dri tidur..Abu Qasim..mula memikirkan peristiwa itu lalu meneliti (dalam Al Quran) maka beliau temui ayat itu pada 6 tpt.Abu Qasim pun menulis ayat-ayat itu dan melarutkannya dalam air (bersih) dan berikan anak2 yg tidak sihat tadi meminumnya..Alhamdulillah Amin dgn izin Allah..anak2 tadi sihat dan sembuh kembali...


1. 'Pergilah mereka, nescaya Allah akan menyeksa mereka dengan (perantaraan)tangan kamu dan Allah akan menghinakan mereka serta menolong kamu terhadap mereka dan Allah akan melegekan (Syifa') hati orang orang yg beriman(surah At Taubah 9:14)
2.Wahai manusia..! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Mau'izah (peringatan Al Quran ) dari Tuhanmu yang menjadi Syifa'( Penawar bagi penyakit batin yang ada) di dalam dada dan Hidayat (petunjuk) serta Rahmat bagi orang-orang Mukmin.(surah yunus 10:57)
3.Kemudian makanlah dari setiap jenis (bunga dan)buah2an dan ikutilah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (dan diilhamkan bagimu. (dgn itu) akan keluar dari perutnya minuman (madu) yang berlainan warnaya yg mengandungi syifa'(ubat) bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yg berfikir (surah An Nahl 16:69)
4.'Dan berapa byk binatang yg tidak dpt membawa (mengurus) rezekinya sendiri. Allah jua yg memberi rezeki kepadanya dan kpd kamu. Dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Megetahui. (Al Ankabut 29:60)
5.Dengan Nama Allah Maha Pemurah Lagi penyayang.."Apa jua rahmat yg dianugerhkan Allah kepada manusia, maka tiada siapapun yg dpt menahanya. Dan apa jua yg ditahan oleh Allah maka tiada sesiapa pun yg sanggup melepaskannya sesudah itu. Dan Dia Maha Perkasa lagi maha bijaksana (Surah Faathir 35:2)
6.'Dari sesungguhnya jika kamu bertanya kepada mereka: "Siapakah yang mencipta langkit dan bumi?' Nescaya mereka akan menjaab "Allah", katakanlah:"Maka terangkan kepada daku apa yg kamu seru selain Allah itu.JikaAllah hendak memberi mudarat kepada daku, apakah berhala-berhala kamu itu dpt halang mudarat itu? Atau jika Allah hendak beri rahmat kepadaku, apakah mereka dpt menahan rahmatNya?"Katakanlah"Hasbi Allahu(cukup;ah Allah bagi ku)' KepadaNYA bertawakal orang-orang yang berserah diri.(Surah Az Zumar 39:38)

Tiada ulasan: